1
|
چکیده پایاننامه/رساله |
واکاوی تجارب زیسته مادران بدون همسر از والدگری در دوره نوجوانی فرزند، یک مطالعه پدیدار شناسی |
| شنبه | 1404/04/07 | 13:00 | یسری احمد رشید الشیخ | واکاوی تجارب زیسته مادران بدون همسر از والدگری در دوره نوجوانی فرزند، یک مطالعه پدیدار شناسی | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | فریده خلج آبادی فراهانی | معصومه موسوی | علی زاده محمدی، هاجر فلاح زاده، هاجر فلاح زاده |
2
|
چکیده پایاننامه/رساله |
واکاوی تجربه زیسته دختران با روابط جنسی قبل از ازدواج با تاکید بر نقش رابطه والد- فرزند |
| یکشنبه | 1404/04/08 | 08:00 | طاهره جمشیدیان قلعه سفیدی | واکاوی تجربه زیسته دختران با روابط جنسی قبل از ازدواج با تاکید بر نقش رابطه والد- فرزند | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | فریده خلج آبادی فراهانی | | علی زاده محمدی، علی آذین |
3
|
چکیده پایاننامه/رساله |
واکاوی تجربه زیسته رابطه زناشویی در همسران با سابقه همخانگی |
| یکشنبه | 1404/04/08 | 08:00 | کوثر هدایتی نسب | واکاوی تجربه زیسته رابطه زناشویی در همسران با سابقه همخانگی | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | منصوره السادات صادقی، لیلی پناغی | | حسین پورشهریار کلشتری، علی زاده محمدی، حسین پورشهریار کلشتری |
4
|
چکیده پایاننامه/رساله |
مقایسه ترومای دوران کودکی در نوجوانان مبتلا به آرتریت روماتوئید و غیرمبتلا |
| یکشنبه | 1404/04/08 | 12:00 | مهناز محجوبی | مقایسه ترومای دوران کودکی در نوجوانان مبتلا به آرتریت روماتوئید و غیرمبتلا | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | لیلی پناغی، فاطمه فرشته مهرگان | | زهرا عبدخدائی، فریبا زرانی، فریبا زرانی |
5
|
چکیده پایاننامه/رساله |
نقش تعدیل گر کارکردهای اجرایی در رابطه بین خود کارآمدی و میزان حسادت زناشویی در زنان و مردان متاهل |
| دوشنبه | 1404/04/09 | 10:00 | رومینا رحیمی | نقش تعدیل گر کارکردهای اجرایی در رابطه بین خود کارآمدی و میزان حسادت زناشویی در زنان و مردان متاهل | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | علی زاده محمدی | محمود حیدری | لیلی پناغی، سعید صادقی، سعید صادقی |
6
|
چکیده پایاننامه/رساله |
هدف: سیستمهای اقتصادی در تناسب با شرایط سیاسی، فرهنگی و
اجتماعی آن جامعه متفاوت هستند. هر پدیده اجتماعی (اعم از اقتصادی و ...) در بر
گیرنده مجموعهای گسترده از عناصر و پویاییهای خاص خود است. لذا در چنین سیستمهای
پیچیده، شناسایی عوامل مشکلات و تغییرات احتمالی سخت به شمار میآید. از طرفی
دیگر، سیاستگذاری درست و مناسب که عملکرد بهتری در رسیدن به هدف خود داشته باشد،
در درجه اول نیازمند درک عمیق پویاییهای سیستم مورد بررسی و کنش و واکنشهای بین
عناصر آن بوده و در درجه دوم تحلیل سناریوهای احتمالی در پی تغییرات احتمالی برای
آن سیستم است. موضوع مهم برای هر جامعهای که همچنان از دغدغههای اصلی پژوهشگران
و مدیران اقتصادی جوامع قلمداد میشود رشد اقتصادی و توسعه پایدار آن جامعه است.
بدیهیست رشد نقدینگی و هدایت آن به سمت بخش مولد که به رشد اقتصادی بیانجامد میتواند
موضوع مهمی برای کنشگران و پژوهشگران این حوزه به شمار بیایید. اما رشد و رونق
اقتصادی یکی از خروجیهای مطلوب برای افزایش نقدینگی قلمداد میشود؛ در حالی که
رشد نقدینگی با هدایت به سمت بخش نامولد و همچنین ایجاد تورم، سیکلهای معیوبی
برای سیستمهای اقتصادی فعال کرده و خروجیهای نامطلوبی در اقتصاد خواهد داشت. لذا
شکاف بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی نشانگر این است که چقدر از نقدینگی به خروجیهای
نامطلوب در جامعه انجامیده است. بنابراین شکاف مذکور اهمیت پیدا کرده و این ضرورت
را مطرح میکند که چه عناصر و عواملی در سیستم (مستقیم و غیر مستقیم) در ایجاد آن
نقش ایفا میکنند. با کمی تأمل در اقتصاد ایران و شکاف بین رشد نقدینگی و رشد
اقتصادی و همچنین مقایسه آن با دیگر اقتصادهای صنعتی و پیشرفته، میتوان دریافت که
شکاف بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی ایران به نسبت بالا بوده و این امر منجر به
مطرح کردن این سوال شده که چه عواملی و با چه شدتی در بخش مولد و غیر مولد بر
ایجاد شکاف مذکور مؤثر بودهاند؟ لذا در این رساله با هدف جواب به سؤال مطرح شده،
تلاش شده است مجموعهای از عناصر مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دو بخش
رسمی و غیر رسمی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
روششناسی
پژوهش: در راستای هدف پژوهش و از آنجا که سیستمهای اقتصادی از
پویایی و پیچیدگیهای زیادی برخوردار هستند، در چارچوب تفکر سیستمی و با پیروی از
رویکرد پویایی شناسی سیستمها؛ سعی شده است سیستم مشابه دنیای واقعی برای اقتصاد
کشور با تمرکز بر عناصر کلیدی رشد نقدینگی و رشد اقتصادی و در برگیرنده عناصر مهم
سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دو بخش مولد و نامولد، طراحی و تدوین
شود. در همین راستا با استفاده از آمارهای سری زمانی موجود در بازه زمانی 1370 الی
1401 شمسی و با بهره گرفتن از تکنیکهای اقتصادسنجی شامل الگوهای خودرگرسیونی با
وقفههای گسترده (ARDL)، تحلیل مؤلفههای اصلی (PCA)، آرچ و گارچ (ARCH-GARCH)، فیلتر هودریک پرسکات (HP) و الگوی شاخص چندگانه-علل چندگانه و همچنین الگوی رشد درونزا؛ ضرایب
توابع و معادلات سیستم مشخص و سپس مدل سیستمی آن طراحی و شبیهسازی شده است.
بنابراین میتوان گفت الگوی رساله از یک رویکرد سنجی-سیستمی پیروی میکند.
یافتهها: یافتههای این
پژوهش در چهار بخش قابل بیان و هر کدام از
اهمیت ویژهای برخوردار هستند. شایان ذکر است با توجه به موضوع رساله، یافتههای
بخش اول، دوم و بخش سوم نیز به عنوان
|
| دوشنبه | 1404/04/09 | 12:00 | محمّد مصطفی زاده | اثرات بخش های مولد و غیر مولد بر شکاف بین رشد اقتصادی و رشد نقدینگی در اقتصاد ایران: رویکرد پویایی شناسی سیستم ها | دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی | دکتری تخصصی | | پرویز داودی | حسین صمصامی، علی اکبر عرب مازار | زریر نگین تاجی، حسنعلی قنبری ممان، فرزاد حقیقی راد، تیمور محمدی، |
7
|
چکیده پایاننامه/رساله |
پیش بینی طلاق عاطفی همسران بر اساس مدل سیستمی مثلثی خانواده |
| دوشنبه | 1404/04/09 | 08:15 | امیررضا کیانی گلوگاهی | پیش بینی طلاق عاطفی همسران بر اساس مدل سیستمی مثلثی خانواده | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | لیلی پناغی | | علی زاده محمدی، حسین پورشهریار کلشتری، حسین پورشهریار کلشتری |
8
|
چکیده پایاننامه/رساله |
واکاوی چالش های رابطه ی جنسی در زنان میانسال شهر تهران |
| دوشنبه | 1404/04/09 | 08:00 | مریم رضائی حسن آبادی | واکاوی چالش های رابطه ی جنسی در زنان میانسال شهر تهران | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | فریده خلج آبادی فراهانی | | علی زاده محمدی، هدیه ریاضی |
9
|
چکیده پایاننامه/رساله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سازوکارهای شناختی زیربنایی
ادراک زمان در بزرگسالان دارای علایم اختلال نقصتوجه/بیشفعالی (ADHD)
و مقایسه آن با افراد با تحول عادی انجام شد. به طور مشخص، این مطالعه به دنبال
تحلیل تأثیر راهبردهای شناختی (شمارش) و بار شناختی (تکلیف دوگانه) بر دقت و ثبات
عملکرد در یک تکلیف تولید زمان بود.
روششناسی پژوهش:این پژوهش با طرح علی-مقایسهای آمیخته به اجرا درآمد.
چهل بزرگسال پس از ارزیابی با آزمون عملکرد پیوسته (IVA-2 CPT)
و مصاحبه بالینی (SCID-5-RV)، به دو
گروه یی نفره (ADHD و کنترل)
تقسیم شدند. شرکتکنندگان در یک تکلیف رایانهای، بازههای زمانی ی، ی، یی، یی، یی
و یی ثانیه را تحت دو شرط «شمارش آزاد» و «عدم شمارش با تکلیف مداخلهگر» تولید
کردند. عملکرد آنها بر اساس شاخصهای سوگیری (Bias)،
ضریب تغییرات (CV) و شیب
وبر (Weber
Slope) با
استفاده از تحلیل واریانس با طرح آمیخته تحلیل شد.
یافتهها:نتایج نشاندهنده یک اثر متقابل سهگانه معنادار بین
گروه، شرط شناختی و طول بازه زمانی بر شاخص سوگیری بود. تفاوت معناداری در اثر اصلی
گروه بر شاخصهای تغییرپذیری (CV و شیب
وبر) مشاهده نشد که نشاندهنده سلامت نسبی سازوکار بنیادین زمانسنجی است. در شرط
شمارش، عملکرد دو گروه مشابه بود و راهبرد شمارش به عنوان یک عامل جبرانی عمل کرد.
در مقابل، در شرط عدم شمارش، الگوهای خطای دو گروه واگرا شد؛ گروه ADHD
در بازههای طولانی دچار افت عملکرد ناگهانی و کمتولیدی شدند، در حالی که گروه
کنترل الگوی خطای متفاوتی را نشان دادند.
نتیجهگیری:نقص در ادراک زمان در بزرگسالان دارای نشانگان ADHD
بیش از آنکه ناشی از یک «ساعت درونی» معیوب باشد، یک «اختلال در تنظیم کارکردهای
اجرایی» است که به صورت وابسته به زمینه و تحت فشار شناختی بروز مییابد. راهبردهای
شناختی میتوانند این نقص را به صورت موقت جبران کنند، اما این جبرانسازی شکننده
است. بنابراین، ارزیابی ادراک زمان تحت شرایط چالشبرانگیز شناختی، میتواند به
عنوان یک نشانگر حساس برای سنجش ظرفیت اجرایی در این جمعیت به کار رود. |
| دوشنبه | 1404/04/09 | 08:30 | محمد صائمی | مقایسه ادراک زمان در افراد با تحول عادی و بزرگسالان دارای نشانگان اختلال نقص توجه-بیش فعالی | پژوهشکده علوم شناختی و مغز | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | شهریار غریب زاده | | سعید صادقی، رضا جعفری، رضا جعفری |
10
|
چکیده پایاننامه/رساله |
واکاوی دغدغه های وجودی در زنان با تجربه پیمان شکنی در رابطه زناشویی |
| سهشنبه | 1404/04/10 | 08:00 | کیمیا جلیله وند | واکاوی دغدغه های وجودی در زنان با تجربه پیمان شکنی در رابطه زناشویی | پژوهشکده خانواده | کارشناسی ارشد ناپیوسته | | زهرا عبدخدائی | | فریده خلج آبادی فراهانی، حسین پورشهریار کلشتری، حسین پورشهریار کلشتری |
11
|
چکیده پایاننامه/رساله |
در دوران کنونی، فرهنگ را میتوان یکی از عوامل
بنیادین شکلگیری شکافها و تعارضات اجتماعی دانست؛ عاملی که برخلاف دیدگاههای
سنتی، دیگر نمیتوان آن را صرفاً روبنایی در کنار سایر موارد تلقی کرد. پدیدههای
گستردهای همچون جهانیشدن و یا بسیاری عوامل داخلی، زمینههای
دگرگونی عناصر فرهنگی در جوامع از جمله ایران را ایجاد کرده است. این تغییرات پیش
از هر چیز، بروز تعارضات آشکار میان گروههایی که با ارزشهای نوین و از نظر
فرهنگی سکولار همسو هستند و گروههایی که بر ارزشهای سنتی و دینی تأکید دارند را
بهدنبال داشته است. در همین راستا و براساس
نظریه شکاف، چنانچه این اختلافات از سطح تفاوتهای ارزشی فراتر رفته و به شکلگیری
هویتهای گروهی و سازماندهی برای کنش اجتماعی منجر شوند، زمینه بروز تضادهای پایدار
و جدی در جامعه فراهم میشود. متاسفانه شواهد موجود در فضای عمومی جامعه طی سالهای
اخیر نشاندهنده تشدید این دوگانگی فرهنگی است و در برهههای حساسی نیز اختلاف
عمیق ارزشی و خواست فرهنگی لایههای مختلف جامعه در قالب تعارضات جدی خود را بروز
داده و از همینرو پرداختن به آن ضرورتی مضاعف یافته است.
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت شکاف فرهنگی در
شهر تهران و شناسایی عوامل مؤثر بر آن، با رویکردی کمی و از طریق پیمایش و استفاده
از پرسشنامه محققساخته انجام شده است. در چارچوب نظری پژوهش، از دیدگاهها و نظریههای
متعددی همچون نظریه شکاف بارتولینی و میر، نظریه تحول ارزشی اینگلهارت، آرای بوردیو،
تد گر، کوزر، اکسل هونت و سایر منابع مرتبط بهره گرفته شده است. تمرکز اصلی مطالعه
بر بررسی شکاف فرهنگی میان دو قطب دیندار و سکولار در سه سطح شامل: تفاوت در ارزشها،
تمایز در سطح هویتها و سازماندهی و آمادگی برخورد بوده است.
یافتهها نشان میدهد ضمن تحول فرهنگی جامعه بهسوی
قطب سکولار، شکاف موردنظر موجب شکلگیری دوقطبی قابلتوجهی ازنظر ارزشی و هویتی
شده بهطوری که حدود 85 درصد از پاسخگویان را در قالب یکی از این دو گروه دربرمیگیرد.
با این حال، در مرحله سوم یعنی سازماندهی و آمادگی برای برخورد، شدت شکاف نسبت به
مراحل پیشین کاهش یافته است و دربرگیری کمتری را نشان میدهد. در مجموع شکاف فرهنگی
در حال حاضر را باید در وضعیت نیمهفعال اما در حال گسترش دانست که نیازمند توجه ویژه
سیاستگذاران و پژوهشگران است. |
| سهشنبه | 1404/04/10 | 13:00 | مجید شکفته مطلق | شکاف فرهنگی و عوامل اجتماعی موثر بر آن در شهر تهران | دانشکده ادبیات و علوم انسانی | کارشناسی ارشد ناپیوسته | ساختمان ادبیات و علوم انسانی, دفاع | داود پرچمی | | امیر اکبری قمصری، محمدجواد اسماعیلی |
12
|
چکیده پایاننامه/رساله |
این پایاننامه به بررسی نقش زنان در سه نمایشنامه آنتیگون، اوریدیس، و مدهآ از ژان آنوی میپردازد و نشان میدهد چگونه این زنان در برابر نظام مردسالار مقاومت میکنند. با روش اسطورهکاوی، شخصیتهای زن تحلیل شدند تا معنای عمیق رفتارشان روشن شود. آنتیگون با شجاعت در برابر قدرت میایستد، اوریدیس برای عشق و آزادی خود مبارزه میکند، و مدهآ با خشمش ساختارهای ناعادلانه را به چالش میکشد. این نمایشنامهها در زمان اشغال فرانسه نوشته شدند، زمانی که مقاومت زنان اهمیت داشت. پژوهش نشان میدهد که این قهرمانان نقشهای سنتی زنانه را رد کرده و قدرت زنان را به شکل جدیدی نشان میدهند. این کار به درک بهتر تئاتر آنوی و مسائل زنان در آن دوره کمک میکند و موضوع برابری جنسیتی را برجسته میسازد. |
| چهارشنبه | 1404/04/11 | 12:00 | فاطمه محسینی | بررسی اسطوره کاوری و آنالیز قهرمانی های زنانه در سه اثر آنتیگون، اوریدیس، مده آ از ژان آنوی | دانشکده ادبیات و علوم انسانی | کارشناسی ارشد ناپیوسته | ساختمان ادبیات و علوم انسانی, دفاع | بهمن نامورمطلق | | لی عباسی، آنت آبکه |
13
|
چکیده پایاننامه/رساله |
نثرنویسی
کمینه گرا عبارت است از تمایل به افشای واقعیت، هر چند ناقص و گذرا، ارائی هنر
سادگی و زیبایی شناسی مختصر ومجمل که با کم گویی و خودداری از بیان مستقیم، کاهش
چهارچوبهای روایی، "اَتُمیزه کردن پیرنگ" (یا ذرهسازی آن) ترسیم می
شود. همچنین در این قبیل گرایش نوشتاری با فقدان معنای مشهود تاریخی و عقاید ملموس
فلسفی، پرسوناژهای ناشناس یا نه چندان مشخص به همراه و با ادغام پارهای از ویژگیهای
شهری در روایت و ارجاعات خاص به جامعه در نثری منقطع، پراکنده و ازهم گسیخته روبرو
میشویم.
به باور
شوتس یقیناً "کاهش در رابطه با یک هنجار کم و بیش صریح" به معنای "وجه
اشتراک همی اشکال کمینهگرا در هنر معاصر" است (شوتس، 1994: 129). این نکته
در تعریف ادبیات معاصر فرانسه به شکل ظریفتری روی میدهد. زیرا از یک سو، برخی
منتقدان هستند که به دلیل این ویژگی فقط " برای تعدادی نویسندگان مناسب
است" (ویار و ورسیه، 2008: 417)، و از سوی دیگر، برخی دیگر از منتقدان تمامی
نویسندگانی که آثار خود را از دهی 80 در انتشارات مینویی (Minuit)
به چاپ می رسانند (آشولت، 2013: 261) در زمری نویسندگان کمینه گرا قرار می دهند.
البته این باور نادرست می نماید چون همگی این نویسندگان که در این انتشارات و این
دوره آثار خود را به چاپ می رسانند کمینه گرا نیستند و حتی تفاوتهای مهمی با آنان
دارند.
علاوه
براین، باید تأثیر سازندی نقد ادبی را در اشاعه و وحدت بیان جریان کمینه گرا که در
ابتدا آنرا "رمان نوی جدید" می خواندند
برجسته سازیم، چرا که طرفداران این جریان ادبی نوپا، در حالی که ویژگی و
تکینگی خود را در عرصی ادبی با صدای بلند یادآور می شدند، نه به دنبال تشکیل یک
مکتب ادبی، نه دکترین و نه مانیفیست و بیانیه هنری بودند.
از آنجا که
طرفداران نگارش کمینه گرا از هرگونه اظهارنظر، توضیح و تفسیر و حتی ایجاد ارتباط
با خواننده خودداری می کنند، می توان به نوعی این گونه نثرنویسی را امتناع از
نوشتن درنظر گرفت. این نویسندگان با تمایل زیادی به حذف جزئیات و توضیحات و موارد
اضافی میپردازند و به این ترتیب، این مؤلفان به خواننده فرصت میدهند تا "
جاهای خالی" را با آنچه از متن در ذهن متبادر می گردد تکمیل کند. این قدرت
القایی که خاص روایت کمینه گراست، آنرا به "نوعی سیاه چالی متنی که در آن
معانی جدید همواره بهم پیوند میخورند" تبدیل می کند (روُی، 1993: 17).
از نشانه
های بارز این گونه آثار می توان به "خنثی بودن متن، محو عواطف، عدم بروز
مسائل احساسی و بازی های زبانی دانست" (بسار-بانکی، 2003: 23). به عبارتی،
نویسندگان چنین روایت های پالایش شده ای به سطحی نگری و به واقعیتهای روزمره و
عادی علاقه نشان میدهند.
موضوعات
آنها اغلب ساده، از زندگی معمولی خانوادگی یا حرفه ای وام می گیرند. زیبایی شناسی سادگی و ایجاز، در واقع، جهانی را
نشان می دهد که گاهی عاری از بُعد روانشناختی است. عدم قابلیت تحلیلگری
روانشناختی از سوی نویسنده تا حدودی با نگرش پدیدار شناختی نیز مطابقت دارد چون
توصیف کردن را جایگزین تعریف و تحلیل کردن میگذارد (مرلو پونتی، 1945: 1)، یعنی
امری که به امکان بازگشت به رویدادها رابه شکل آگاهانه و همانگونه که آشکار میشوند
به ما میدهند، بدون معنای از پیش تعیین شده. اینگونه جهان تنها به ظواهر و سطوح
خود تقلیل مییابد، بهواسطی حضور هر اُبژه، چرا که به ذهنیت آگاهی و ادراکی سوژه
اشاره دارد. بنابراین، معنای تحلیلی در مرتبی کم اهمیت رانده و در پرانتز قرار میگیرد.از
این منظر، آگاهی بهجای تفسیر فقط خود را بیان میکند. لذا ادبیات قرن بیستم به
دنبال تجدید خود است و (وجه شفاهی) گفتاری (متن) به عنوان "منشأ ادبیت"
آن ظاهر میشود (برس، 2002: 54).
برای مشخص
کردم بهتر موضوع، قسمت دوم از سهگانیرمان ساموئل بِکِت،با عنوانمالون میمیرد،
را انتخاب میکنیم، جایی که ژاکلین اوتیه-رووز آنرا
"یادآوریهای زبان" و "حلقههای گفته پردازی"
مینامد (1995) که بیانگر نکات خاصی در باب گفتن است که به خود باز میگردد، مانند
وقتی که اینگونه میگوید: "با وجود داستانهایم، به ماندن در این اتاق
ادامه میدهم، این را اتاق (خواب) بنامیم" (بکت: 101). مالون سیر گفتهپردازی
را قطع میکند از بازنمایی خود را ازگفتن انجام دهد. مالون
میمیرد به دستهای از رمانهای پُرتکرار تعلق دارد که تکگویی دارند و این
نوع از رمان را میتوان "رمان سخنگو" توصیف کرد (مارتین، 1998: 14).
|
| چهارشنبه | 1404/04/11 | 08:00 | مهران منصوری | کمینه گرایی؛ آثار معاصر منثور فارسی و فرانسوی زبان ؛ تصویر شناسی؛ نقد جامعه شناختی | دانشکده ادبیات و علوم انسانی | کارشناسی ارشد ناپیوسته | ساختمان ادبیات و علوم انسانی, دفاع | فرزانه کریمیان | شکیبا ذاکرحسینی | علی عباسی، میترا مرادی |